Fartgrænser i Danmark
Her er en oversigt over de forskellige fartgrænser i Danmark. Der er tre faktorer, der er afgørende for fartgrænserne i Danmark:
- Typen af køretøj fartgrænsen overskrides i
- Vejtypen som overskridelsen af fartgrænsen finder sted på
- Køretøjets hastighed – dvs. hvor meget fartgrænsen overtrædes
Fartgrænserne er i øvrigt opdelt alt efter om man kører med- eller uden anhænger. Følgende fartgrænser gælder personbiler, varebiler og busser, der har en maksimal totalvægt på 3500 kg:
Læs evt. også om taksterne på fartbøder her
Vejtype | Med anhænger |
---|---|
Motorvej | 80 km/t |
Motortrafikvej og landevej | 70 km/t |
By | 50 km/t * |
Vejtype | Uden anhænger |
---|---|
Motorvej | 130 km/t |
Motortrafikvej og landevej | 80 km/t |
By | 50 km/t * |
* I byområder er fartgrænserne almindeligvis 50 – 70 km/t og er desuden ofte regulerede lokalt af skiltning
Fartgrænserne kan desuden ændres af lokale restriktioner: I nogle lokalområder kan andre fartgrænser (end de ellers gældende) angives via skiltning – disse fartgrænser skal selvfølgelig også overholdes.
Hertil kommer at faktorer som vejulykker, vejarbejde, vejr og andet der påvirker trafiksikkerheden have indflydelse på fartgrænserne. Ifølge færdselsloven i Danmark skal hastigheden altid tilpasses de trafikale forhold – f.eks. skal man altid være i stand til at kunne nå at stoppe for alle slags forhindringer på vejene.
Læs evt. også om fartgrænser og hastighedsgrænser i udlandet her